آن مولود شوم- بخش سوم

یازار : aydin

پس از جنگ خليج ، عمليات موسوم به «چكش تعادل» كه زير نظر ايالات متحده براي كردها انجام گرفت پاي  قدرتهاي غربي و سازمان ملل را به معادله با كردها كشانده و مسئله به يكباره بين المللي شد و شكل گيري دولت خودمختار و تازه تاسيس شده كردها در شمال عراق، كردهاي تركيه ،ايران، سوريه و عراق را وارد معركه كرد و بحث كردها به مرحله اي رسيد كه ديگر قابل چشم پوشي نبود، مگر به بهانه پذيرش خطر بي ثباتي  دائمي در خاورميانه . جامعه كرد ايران را به گروههاي سوران، كرمانج، گوران، اورامي، كلهر و لر تقسيم بندي مي كنند و معتقدند در ميان هر گروه منابع عشيره و خانوادگي مبنا قرار مي گيرد و از اينرو آنها عامل اصلي شكست و ضعف در مبارزات در اين بخش را عامل پراكندگي و تجزيه دروني و منافع فردي مي دانند.

پژاك و چگونگي اعلام موجوديت:

پس از دستگيري و زنداني شدن عبدالله اوجالان تغيير استراتژي در اين حزب روي داد و مبارزه سياسي بصورت مشروط جايگزين مشي مسلحانه شد و نام پ.ك.ك. (حزب كارگران كردستان) در فروردين 1380 به كادك (كنگره آشتي و دموكراسي كردستان) تغيير يافت و با خط دهي مستقيم آلمان و فرانسه عبدالله اوجالان به عنوان رهبر افتخاري تعيين ، اما هدايت گروه را شوراي رهبري عهده دار شدند كه به دليل اختلافات سليقه، عقيده و سياسي و وابستگي هركدام از آنها به يكي از سازمانهاي اطلاعاتي كشورهاي اروپايي و امريكا در شيوه مبارزه و هدايت نيز اختلاف بوجود آمد و تفرقه ايجاد شده موجب سردرگمي آنها در نوارهاي مرزي ايران ، تركيه و عراق گرديد كه بعضي از آنها تسليم ، برخي منفك از گروه و برخي هم به كشورهاي اروپايي فراري شدند.


ARDINI OXU

آن مولود شوم نگاهي به تاريخچه و پيدايش پ. ك. ك و پژاك بخش دوم

یازار : aydin

http://deniz.arzublog.com/uploads/deniz/images3.jpg

شيوه هاي عمل نوين پ.ك.ك 

تك روي و خودخواهي هاي حزب پ. ك. ك و شيوه هاي عمل تند و ناصحيح آن باعث گرديد حزب هاي كردي با سابقه فعاليت بيشتر با پ.ك.ك مقابله نمايند و اين امر موجب بيداري حزب و تجديد نظر در شيوه هاي عمل خود گرديد و جهت ايجاد جبهه واحد كردستان و ايجاد اتحاد با حزب هاي كردي با ديدگاهي باز به بررسي وضعيت پرداخت و به اين نتيجه رسيد كه به تنهايي نمي تواند كاري از پيش ببرد و در شيوه جديد خود اقدامات ذيل را به عنوان شيوه هاي نوين سرلوحه كاري خود قرار داد :

1) سرنگوني دولت در استرتژي نوين مورد هدف نيست بلكه متحول ساختن دولت است .

2) تشكيل جبهه مشترك با تمام احزاب مخالف با هر اعتقادي كه دارند .

3) قرار دادن امكانات در اختيار احزاب مبارز عليه دولت تركيه حتي حزب الله

4) ارسال نامه به سران احزاب كردي در كشور هاي مختلف و دعوت به ديدار و گفتگو

5) تغيير شعار از كردستان متحد آزاد و مستقل به اتحاد آزاد و محوري دموكراتيك يعني تبديل جنگ به آشتي

6) تغيير نام ARGK(شاخه نظامي ) و ARNK(شاخه سياسي ) كه براي سرنگون ساختن دولت تركيه تشكيل يافته بودند به ( نيروي مدافع خلق ) كه جهت پيشبرد صلح وچاره يابي تشكيل يافته است .

لازم به ذكر است عثمان اوجالان كه نسبت به برادرش عبدالله اوجالان فردي واقع بين و زرنگ تري است تندروي هاي برادرش را موفقيت آميز نمي دانست و به همين علت سياست سازش و نرمش را بدست گرفته تا نظر سازمانهاي بين المللي را نسبت به حزب تغيير دهد و پ.ك.ك را از ليست سازمانهاي تروريستي خارج نمايد و استراتژي نوين حزب مبني بر تغيير حكومت تركيه و طرفداري از كردستان دموكراتيك زير نظر دولت تركيه و پرهيز از تلاش براي ايجاد دولتي مستقل و جدا و تلاش براي دموكراسي و اتحاد آزاد را سرلوحه كاري خود قرار داده است .


ARDINI OXU

آن مولود شوم نگاهي به تاريخچه و پيدايش پ. ك. ك و پژاك(1)

یازار : aydin

بخش اول شامل :

مقدمه

شكل گيري پ. ك. ك در تركيه

آشنايي با آپو و آپوئيسم

شيوه هاي عمل پ. ك . ك در ابتدا

بخش دوم شامل :

شيوه هاي عمل نوين پ. ك .ك

سياست ها و تدابير تركيه

كشورهاي حامي و تغذيه كننده پ . ك . ك

دستگيري اوجالان

بخش سوم :

آشنايي با گروهك تروريستي پژاك

پژاك و چگونگي اعلام موجوديت

مصوبات كنگره اول پژاك

ايدئولوژي پژاك

اهداف و برنامه هاي پژاك

استراتژي پژاك

اقدامات پژاك و هسته هاي تشكيلاتي

 

مقدمه:

نيروهاي امپرياليست و در راس آن انگليس بدرستي ميدانستند كه تركيه بزرگ و قدرتمند اجازه عرض اندام به غرب را نخواهد داد . سال هاي جنگ دنياي غرب ( فرنگي ها ) با ترك هاي سلجوقي كه به جنگ هاي صليبي مشهور شد اين تفكر را در دنياي مسيحي نهادينه كرد كه بايستي ترك ها را از صحنه سياست دنيا حذف نمود . جنگ جهانگير اول زمينه و بهانه چنين آرزويي را محقق ساخت و به تجزيه دولت عثماني يعني بزرگترين امپراطوري جهان منتهي شد . قرارداد سور متضمن جدايي بالكان ، آدليا (قسمتي از ايتاليا)، كشورهاي شمال آفريقا ، شبه جزيره حجاز ، عراق و سوريه از تركيه شد . در اين معاهده استعماري كشوري كردي نيز پيش بيني شده بود . اما با ظهور آتا ترك و شروع جنگ بزرگ ميهني وطن پرستان ترك با شش كشور دنيا كه كشورهاي غالب جنگ و متحدين آنها بودند درگير و در نهايت آنادولي و تراكيا از لوث اشغالگران پاك و كشور نوين تركيه متولد شد . بدين ترتيب معاهده سور(sevr) ملغا و معاهده لوزان به دشمنان ملت ترك تحميل شد . در شرايط جديد آرزوي دولت كردي برباد رفت .  قيام عشاير كرد علوي در سال 1920 براي محقق ساختن چنين دولتي بود(غائله درسيم) .بعد از امپراطوري عثماني يعني از شروع جنگ جهاني اول غرب به منظور تثبيت سياست تجزيه طلبانه در خاورميانه مسئله جدايي طلبي اكراد را ترويج داد و احزاب و گروههاي متعدد كردي با گرايش و انديشه هاي خاصي شكل گرفتند و تركيه با موقعيت خاص استراتژي و در محدوده جغرافيايي خاورميانه براي ناتو اهميت خاصي داشت . لذا شوروي نيز براي آسيب پذير كردن خط مقدم ناتو ، جمعيت شرق و جنوب شرق تركيه را تحت عنوان نهضت هاي رهايي بخش سامان داد كه البتهمحروميتهاي فرهنگي و فقر اقتصادي نيز موجب گرايش گروههاي كردي به سوي مكتب ماركسيسم شد كه تمامي معضلات خود را ناشي از ترك ها مي دانستند . كردهاي معارض كه غالبا چپ گرا بوده و با حمايت شوروي سازماندهي مي شدند در جنگ سرد به عنوان اهرم فشار به نفع شوروي فعاليت مي كردند. 

شكل گيري پ.ك.ك در تركيه

تعدد ريشه هاي نارضايتي داخلي و خارجي در تركيه خصوصا كردستان تركيه موجب پيدايش گروههاي متعدد شبه نظامي و چريكي در اين منطقه شده بود كه بدون ترديد حزب كارگزاران كردستان (پ. ك. ك ) بعنوان افراطي ترين و موفق ترين جنبش كردي در دهه هاي اخير مبارزات كردستان تركيه ظاهر شده است .

در سال1970 تفكرات افراطي و انديشه هاي عبدالله اوجالان معروف به « آپو » به معني عمو شكل مي گيرد . آپو در دانشگاههاي تركيه بعنوان دانشجوي علوم سياسي به بحث و بررسي درباره اوضاع كردستان تركيه مي پردازد و با تلاش و رهبري وي گروه دانشجويي و شاخه جوانان انقلابي احزاب در تركيه شكل مي گيرد و نفرات آن گروه را اكثرا كرد زبان و بعضا ترك زبان و روشنفكران و دانشگاهيان تشكيل مي داد كه « حقي كارا» و « عبدالله اوجالان » هسته اصلي و مركزي آن گروه بودند . اين افراد جلسه اي در آنكارا تشكيل مي دادند كه به تجمع و گردهمايي « ديكمان » مشهور شد و به دو توافق دست يافت :


ARDINI OXU

نگاهي به "پخش اعلاميه از سوي فعالين حركت ملي آذربايجان در مشكين شهر"

یازار : aydin

 

 

 

          با وجود سرماي بي سابقه‌اي كه اكثر نقاط كشور را فرا گرفته، اماتنها ملت آذربايجان است كه تاوان اصلي به اصطلاح كمبود گاز را پس مي دهد.

 

 

علي رغم اينكه دولت براي حل افت فشار گاز مازندران، ستاد بحران تشكيل داده است، اما در مورد قطعي گاز آذربايجان با بي اعتنايي، شانه از هر مسئوليتي خالي كرده و آذربايجاني ظاهرا بايد خود به تنهايي بر سرماي 30 درجه زير صفر فائق آمده و هيچ چشم اميدي به دولت نداشته باشد. در حال حاضر اوضاع در سرتاسر آذربايجان به شدت بحراني است.

 

 

 


ARDINI OXU

10 فينال نفسگير تا انتهاي ليگ يازدهم و طوفان سرخي كه تيراختور آذربايجان را به سمت قهرماني مي برد

یازار : aydin

Tiraxturfans.Com. سكوتي سنگين بر هواداران پرشور تيراختور سايه افكنده است گويي كه اين تيم پرهوادار يك بازي فينال را واگذار نموده و با بازاندنش در مقابل تيم دردانه ي پايتخت قرار بر اين بوده كه دنيا به آخر برسد! تساوي تيراختور مقابل نفت تهران نيز در شرايطي كه فرصت پيروزي بر آن را داشت مزيد بر علت شده است كه حداقل در ظاهر خيلي از هواداران فراموش نمايند كه تيراختور در روز چهارشنبه، 19 بهمن يك مصاف بسيار حساس در استاديوم سهند آذربايجان دارد. جو مسموم رسانه اي و هجمه هاي لجام گسيخته ي براه انداخته شده بر عليه هواداران تيراختور نيز عاملي تشديد كننده شده است كه برخي هواداران بدون آنكه اتفاقي افتاده باشد از پيش تيراختور را محروم حساب نمايند. اينكه با آن «رسوايي» آشكار بوقوع پيوسته كه ظاهراً داور بازي نيز 4 جلسه محروم شده است اين هواداران مورد ظلم قرار گرفته چرا بايد محروم شوند بحث ديگري است. فارغ از همه ي اين مسائل در حال حاضر چيزي مهمتر از اين وجود ندارد كه تيراختور يك بازي مهم مقابل صنعت نفت دارد كه با توجه به گلاويز شدن رقيبان در صدر جدول، تيم محبوب آذربايجان به 3 امتياز آن و حمايت همه جانبه ي هوادارانش جهت رهنمون ساختن آن به سمت قهرماني نيازي مبرم دارد. جاي بسي تعجب است كه هواداران چنان غرق در برخي حاشيه ها گشته اند كه بندرت مي توان خبري، اطلاعيه اي و نوشته اي را در خصوص بازي با صنعت نفت مساهده نمود. آري! پرشورها «سنگر» را رها نموده و با غوطه ور گشتن در افكار گذشته آينده را به دست فراموشي سپرده اند! چيزي كه در اين روزهاي فوق العاده حساس آرزوي بدخواهانشان بود كه شرايطي پيش آيد كه هواداران پرشور و شعف اين تيم مردمي از كنار تنور داغ تيم محبوب خود دور شده و به مسيرهايي سنگلاخي سوق داده شوند. انگار نه انگار كه هر بازي فقط 3 امتياز داشته و 3 امتياز اين بازي ارتباطي به بازي ديگر ندارد و تيراختور 10 بازي ديگري پيش روي خود دارد كه هر كدامشان حكم يك فينال نفسگير را دارد. روشن است انتظار از هواداران تيراختور كه در آن سرماي چند درجه زير صفر استاديوم را چنان مالامال از جمعيت مي نمايند كه دنيا در مقابل شور عاشقانه ي اين شيفتگان وطن انگشت حيرت به دندان مي گزد به مراتب فراتر از اين بوده و ايستادن و نظاره گر بودن بر شرايط، خستگي، نوميدي، انفعال و سكوت و سكون در قاموس دلاورمردان و شيرزنان سرزمين قهرمان خيز آذربايجان نمي گنجد. اگر به هر دليلي حتي اجازه ي حضور هوادار تيراختور در استاديوم از آن سلب شود مي بايستي با احساس شورانگيز خود در هر مكاني كه حضور دارد حريفان را در زمين بازي ميخكوب نمايد. گرچه نامرديها و نامردميها تلاش بر سوق دادن هوادار تيراختور به سمت انزوا و گرفتن ابتكار عمل از آن مي نمايند اما مگر ميشود هواداري كه حتي سرما و برف و بوران هم ياراي مقابله با آن را نداشت و با كيلومترها كوهپيمايي خود را به «معشوق» خويش رسانده و چون پروانه دور آن چرخيد به «كنج عزلت» سوق داذه شود؟. مگر امكان پذير است آن هواداران جرعه اي از نااميدي به دل خود راه دهند؟ اينجا تنها چيزي كه معنا و مفهوم دارد «مبارزه» تا دستيابي به هدف مي باشد و ايستادن حتي براي لحظه اي معنايي ندارد و چه زيباست لحظه اي كه با تلاش حستگي ناپذير مرداني كه عزمي جزم را سرلوحه ي اعمال و كردار خود قرار داده اند سخت ترين شرايط وادار به تعظيم و تكريمدر مقابل اراده ي پولادينشان مي گردد.

 

حماسه ي عظيمي كه روز يكشنبه، نهم بهمن در بازي تيراختور آذربايجان با استقلال تهران خلق شد اگرچه باعث سرافكندگي برخي روسياهان گشت تا بيشتر در منجلاب تفكرات تاريك انديشانه ي خود فرو روند اما اين روز به ياد ماندني نه به عنوان يك «شكست» بلكه در مقام «پيروزي بزرگي» براي هميشه در تاريخ ملت آذربايجان خواهد درخشيد و الگويي براي نسل كنوني و آينده ي هواداران اين تيم مردمي خواهد بود. به اميد روزيكه بارسلوناي آذربايجان دروازه هاي جهاني را به روي خود گشوده و بيرق سرخ عدالتخواهي ملت آذربايجان را بر فراز قله هاي جهاني به اهتزاز درآورد...

 

اگر ثانيه ها را نگه داري، اگر دستانت قايق چوبي ات را به سوي افق دريا ترغيب كنند، اگر دانه هاي برف كوهستان را با سورتمه هاي شكارچيان آشتي دهي، شايد بتواني غزال تيزپاي وجودم را از دويدن هاي بي وقفه در انبوه جنگل زندگاني بازداري...

 

«ما زنده به آنيم كه آرام نگيريم،موجيم كه آسودگي ما عدم ماست».

 

ميعادگاه هميشگي عاشقان: چهارشنبه، 19 بهمن، ساعت 15:30، استاديوم بزرگ سهند آذربايجان.

آرتان آرمان



شكايت هواداران تيراختورسازي آذربايجان به فيفا

یازار : aydin

با عرض سلام خدمت شما هواداران تيراختور.


دوستان اينبار ما از سازمان بين المللي فيفا كه بشدت به اين مساله تبعيض نژادي در فوتبال حساس است شكايت مي كنيم. مطمئن باشيد اينبار جواب خواهيم گرفت. لطفا اين مطلب را در وبسايت يا ... بشدت تبليغ و براي تعداد شكايات بيشتر، هواداران زيادي را جلب كنيد. اين مطلب را ايميل كنيد. با توجه به بي نتيجه ماندن اعتراضات هواداران تيم تيراختورسازي آذربايجان در رابطه با تبعيض و بي عدالتي مسئولان ليگ برتر ايران، عده اي از هواداران تيراختور تصميم گرفتند تا با نوشتند نامه و طومار اعتراضي به فيفا به زبان انگليسي، فيفا را از اين طريق به اين ناعدالتي آگاه كرده تا بر ايران فشار آورد. مطمئنا با همكاري شما هواداران عزيز تيراختور ما خواهيم توانست با اين اعتراض به نتيجه برسيم. لطفا وارد لينكي كه در زير آمده شده، نام، ايميل و موضوع را پر كرده و فقط متن انگليسي (بدون ترجمه فارسي) را در كادر مربوطه پر كنيد و با نوشتن كد امنيت، سابميت را بزنيد.

راهنمايي:

 

What is your name: نام خود را وارد كنيد (به انگليسي)

 

Email: ايميل خود را وارد كنيد

 

Subject براي موضوع متن زير را كپي پيست كنيد :

This letter is from fans of one of Iran super league football teams that named Tractor-sazi

Type your message here متن انگليسي را كه در زير آمده است، بدون ترجمه فارسي در كادر كپي پيست كنيد

قسمتي كه در زير تحت نام (متن موحتواسي) آمده است را كپي پيست كنيد.

 

Enter the numeric code shown in the image below : كد امنيتي كه در آنجا مشخص شده، دقيقا در آنجا تايپ كنيد

Submit روي اين گزينه كليك كنيد تا شكايت شما ارسال گردد.

دوستلار. بو متنين انگليسي چئوريمين آشاداكي آدرسده نظرات قيسمتينه كپي ائليين و اؤز آديزي يازين.

لينك سايت فيفا:

http://www.fifa.com/contact/form.html

متن موحتواسي: متن انگليسي زير را در كادر مربوط به Type your message here كپي پيست كنيد.

 

Dear sir/madam;

This is a letter from fans of one of the Super League football teams in Iran, named Tractorsazi to the directors in AFC

 

Tractor football club (abridged among the fans) is the only popular team of more than 35million Azeri Turks all over Iran. Many great football stars have been introduced from among Turkish people into the world, such as, Ali Daei, Karim Bagheri, Rasul Khatibi, and others who have gained fame in other Iranian teams just because of their not having enough facilities in their own region.

Tractor is one of the football teams in Tabriz, the center of East Azerbaijan province. But it has a great number of fans from all over the country, Turkish speaking countries in the neighborhood, like Turkey and Azerbaijan, and also from other Asian and European countries. There have always been more than an average number of 60 thousand spectators in each competition.

You may also find it interesting to know that the first Asian- player transferred to Europe in 1930 was from the Azerbaijan in Iran. He was the deceased Hussein Sadaghiyani, the best forward footballer in Belgium in the years, 1930 and 1932, and besides, he was also the father of football in Iran.

But now, the only football team from this populous region, Tractor, is facing so many problems, such as: the matches not being broad-casted on neither national TV channels, unfair judgments of the referees in different matches, and numerous problems which are encountered by the myriads of the fans and spectators who bare the burden of all difficulties and lack of any facilities in and outside the stadiums.

We have protested to the present condition several times but all in vain after a two-month struggle, as it was always the two teams of the Capital, Tehran important and worth consideration for them and took our objections as a political act. Most of the people believe that it's a clear racist reaction.

We would appreciate it if the Confederation of football in Asia would warn the Federation in Iran to change its biased and discriminating behavior towards Tractor ad its fans. For sure your supporting our team will be a great hope towards a brighter future of the world's football introducing more top footballers among the great potentials of the area.

And at last we would like to invite the directors and representatives of AFC to have a trip to Tabriz to see from a closer distance the excitement and exultant of so many admiring fans of Tractor.

Thank you for your caring consideration

 

ترجمه:

اين نامه از طرف طرفداران يكي از تيمهاي سوپر ليگ ايران بنام تراكتور به مسيولين مربوطه در اي اف سي .

تيم فوتبال تراكتورسازي تنها تيم محبوب بيش از 35 ميليون ترك آذري از سراسر ايران است. جامعه ورزش تركهاي آذري ستاره هاي زيادي به دنياي فوتبال معرفي كرده اند مانند ؛ علي دايي ، كريم باقري، رسول خطيبي، و ساير بازيكنان كه بدليل نداشتن تيم در منطقۀ خود در تيمهاي ديگر شهرت پيدا كرده اند.

جالب است بدانيد كه اولين لژيونر فوتبال آسيا كه در سال 1930 به اروپا رفت از آذربايجان ايران بوده .بله ، او بهترين گلزن بلژيك در بين سالهاي 1930و 1932 بوده. نام او مرحوم حسين صدقياني معروف به حسين افندي ، پدر فوتبال ايران كه از آذربايجان ايران بوده هست.

اما تنها تيم اين منطقه از ايران، تراكتور، با مشكلات زيادي از قبيل عدم پخش بازيهايش از تلويزيون، قضاوت ناعادلانۀ داورها، اختصاص ندادن هيچگونه امكانات براي تماشاچيان.

به همين سبب همه ما تماشاچيان با فرستادن هزاران ايميل به وضعيت موجود اعتراض كرديم . ولي بعد از 2 ماه آنها هيچ توجهي به اعتراضات ما نكردند .آنها هميشه سعي دارند با اعتراضات ما سياسي برخورد كنند.

اكثر مردم بر اين باورند كه اين يك نژادپرستي آشكار هست.

تراكتور يكي از تيمهاي تبريز- مركز استان آذربايجانشرقي هست ولي طرفداران اين تيم از سراسر ايران و نيز كشورهاي آذربايجان و تركيه و بعضي كشورهاي اروپايي مي باشد.

در هر مسابقۀ اين تيم در ايران متوسط تماشاچيان بيشتر از 60 هزار نفر هست. ما از كنفدراسيون آسيا مي خواهيم به فدراسيون فوتبال ايران اخطار كند كه تغيير رفتار دهد. و ما از مسئولين كنفدراسيون آسيا دعوت مي كنيم به تبريز سفري داشته باشند.

تيم ما با پتانسيل باورنكردني خود مي تواند تاثير زيادي در پيشرفت فوتبال آسيا داشته باشد.

اگر شما از تيم ما حمايت كنيد ما قادريم ستاره هاي زيادي از آسيا به فوتبال دنيا معرفي كنيم .

منبع : سوسوز گؤل



حركت ملي آزربايجان

یازار : aydin

 

 

آذربايجان، دردهاي ناگفته بسياري داطالعيمه سن باخ

دوشونجه لريم ياساق

دويغولاريم ياساق

كئچميشدن سوز آچماغيم ياساق

گله جكدن دانيشماغيم ياساق

آتا- بابامين آدين چكمه ييم ياساق!

بيليرسن؟

آنادان دوغولاندان بئله 

اوزوم بيلمه يه بيلمه يه 

ديل آچيب دانيشديغيم ديلده دانيشماغيمدا ياساق ايميش، ياساق.
رد و فعالان حركت ملي آذربايجان و جوانان آگاه اين سرزمين با مشكلات بسياري درگيرند، آنان با عشق پايان ناپذير خود به سرزمين مادري، در حالي آلام ملت مظلوم خود را زمزمه ميكنند كه هر روز محاصره اقتصادي، فرهنگي و سياسي آذربايجان از سوي رژيم فاشيستي و ضدبشري جمهوري اسلامي ايران و دشمنان قسم خورده آذربايجان و تشنه به خون ملت آذربايجان تنگتر ميشود و سكوت شرم آور نمايندگان و مدعيان دروغين دمكراسي، عدالت و آزادي خشم و انزجار قاطبه ملت ستمديده آذربايجان را برانگيخته است. تضييق و تضييع هاي اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي، سياسي و جنايات انساني چون:


ARDINI OXU