آن مولود شوم- بخش سوم

یازار : aydin

پس از جنگ خليج ، عمليات موسوم به «چكش تعادل» كه زير نظر ايالات متحده براي كردها انجام گرفت پاي  قدرتهاي غربي و سازمان ملل را به معادله با كردها كشانده و مسئله به يكباره بين المللي شد و شكل گيري دولت خودمختار و تازه تاسيس شده كردها در شمال عراق، كردهاي تركيه ،ايران، سوريه و عراق را وارد معركه كرد و بحث كردها به مرحله اي رسيد كه ديگر قابل چشم پوشي نبود، مگر به بهانه پذيرش خطر بي ثباتي  دائمي در خاورميانه . جامعه كرد ايران را به گروههاي سوران، كرمانج، گوران، اورامي، كلهر و لر تقسيم بندي مي كنند و معتقدند در ميان هر گروه منابع عشيره و خانوادگي مبنا قرار مي گيرد و از اينرو آنها عامل اصلي شكست و ضعف در مبارزات در اين بخش را عامل پراكندگي و تجزيه دروني و منافع فردي مي دانند.

پژاك و چگونگي اعلام موجوديت:

پس از دستگيري و زنداني شدن عبدالله اوجالان تغيير استراتژي در اين حزب روي داد و مبارزه سياسي بصورت مشروط جايگزين مشي مسلحانه شد و نام پ.ك.ك. (حزب كارگران كردستان) در فروردين 1380 به كادك (كنگره آشتي و دموكراسي كردستان) تغيير يافت و با خط دهي مستقيم آلمان و فرانسه عبدالله اوجالان به عنوان رهبر افتخاري تعيين ، اما هدايت گروه را شوراي رهبري عهده دار شدند كه به دليل اختلافات سليقه، عقيده و سياسي و وابستگي هركدام از آنها به يكي از سازمانهاي اطلاعاتي كشورهاي اروپايي و امريكا در شيوه مبارزه و هدايت نيز اختلاف بوجود آمد و تفرقه ايجاد شده موجب سردرگمي آنها در نوارهاي مرزي ايران ، تركيه و عراق گرديد كه بعضي از آنها تسليم ، برخي منفك از گروه و برخي هم به كشورهاي اروپايي فراري شدند.

 

در كنگره هشتم به تاريخ 16/1/81 تصميم گرفتندكه پ.ك.ك. جهت گسترش فعاليت خود شعبه و نمايندگي هايي را در هر يك از كشورهاي ايران، تركيه، سوريه و عراق تاسيس نمايد و بر اساس اصول دموكراتيك فعاليت و اهداف گروه را دنبال نمايند. در ايران افراد پژاك در نقاطي از استان اذربايجان غربي و مناطق مرزي اقدام به شرارت ، اخاذي، قاچاق و تبليغ عليه نظام جمهوري اسلامي ايران نمودند كه در سال 1382 اين گروه منسجم تر شد و با هدايت  كنگره دموكراتيك كردستان فعاليتهاي سياسي، امنيتي و رواني خود را گسترش دادند تا اينكه در كنگره نهم يا كنگره دوم كادك 4/8/82 نام كادك به كنگره خلق كردستان(كهك) تغيير يافت و در راستاي كاهش از مشكلات داخلي و همچنين براي رسيدن به هدف اصلي و نهايي خود كه تشكيل كردستان بزرگ بود و لازمه آن نفوذ و گسترش هرچه بيشتر در 4 كردستان تركيه ايران سوريه و عراق مي باشد اقدام به تاسيس حزب هايي بظاهر مستقل براي هريك از كردستان ها نمودند كه شاخه ايراني آن به نام حزب حيات آزاد كردستان(پژاك) رسما تشكيل . عبدالرحمن حاجي احمدي از عناصر قبلي حزب منحله دمكرات و از اهالي روستاي قره قصاب نقده كه فعلا در آلمان به سر مي برد، هدايت گروه را بر عهده گرفت و به دبير كلي پژاك انتخاب شد . و در اولين كنگره پژاك (13 – 6/1/1383) حاجي احمدي رسما به سمت دبير كلي انتخاب و در كنگره دوم ( 28 – 18/8/84) شوراي رهبري پژاك انتخاب شدند. اين گروهك بلافاصله با تعيين نشان و تدوين و تصويب و انتشار اساسنامه و همچنين با تشكيل شاخه هاي فرهنگي ، سياسي و نظامي و تبليغ گسترده در بين جوانان فعاليت خود را گسترش و بر تهديدات خود افزود بطوريكه توانست در منطقه اثرگذار و حتي موجوديت سا ير گروه هاي كردي را تحت الشعاع قرار دهد.

مصوبات كنگره اول پژاك

:

 

- تغيير قانون اساسي در ايران

2- تشكيل سيستم فدرالي در ايران

3- از ميان برداشتن حاكميت ديني در ايران

4- اتحاد با نيروهاي دموكراسي خواه

5- چاره يابي مسائل كردها در چارچوب تحولات دموكراتيك

6- بنيان نهادن جامعه اي آزاد و دموكراتيك با مشاركت تمامي خلق هاي ايران و به پيشاهنگي خلق كرد

7- تلاش در جهت آزادي تمام اقشار اجتماعي، گسترش اتحاد و پيوند دمكراتيكي با خلق كرد ساكن در ديگر بخش هاي كردستان.

8- ايجاد روابط آزادانه در ميان خلق هاي ايران و همكاري با تمامي خلق ها و حركت هاي آزادي طلبانه منطقه جهت رسيدن به فدراسيون دمكراتيك خاورميانه

ايدئولوژي پژاك:

ايئولوژي حاكم بر پزاك همان ايئولوژي حزب پ.ك.ك. يعني افكار و انديشه هاي عبدالله اوجالان(آپوئيسم) است كما اينكه حاجي احمدي رئيس گروهك پژاك در پاسخ به سوال راديو آمريكا در تاريخ 25 شهريور 1386 كه مي پرسند: چرا اوجالان رهبر شماست؟ مي گويد : ما از انديشه هاي اوجالان به عنوان ايئولوژي پيروي كرده و بر همين پايه آنرا به عنوان راه كار مبارزات خود قبول كرده ايم.

حزب پ.ك.ك. بر اساس ايدئولوژي ماركسيسم – لنينيسم پايه گذاري شده و اساسنامه خود را نيز بر مبناي آن تنظيم كرده بود اما بدنبال فروپاشي اتحاد جماهير شوروي حزب مذكور نيز به سوي ليبراليسم گرايش پيدا كرده است و شرايط حاضر بر ( سوسيال- دموكراسي) تاكيد دارد.

اما در هر صورت اين گروه معتقد است سير تحول تاريخي بر اساس نظريه ماركس صورت مي گيرد و تحليل مادي و طبقاتي از تاريخ جهان ارائه مي دهد . اين گروه در تحليل ماترياليستي از تاريخ معتقد است ايران منشاء و مبداء شروع نظام طبقاتي( برده داري) است و دين زرتشت تا قبل از ورود اسلام به ايران تقويت كننده فئوداليسم بوده است . بعد از آن اين نقش به دين اسلام واگذار شد. لذا زرتشت و اسلام هردو نقش پشتيبان نظام طبقاتي در ايران را به عهده داشته اند. و همانطور كه در قسمت آپوئيسم و مباني معرفتي آمده است آنها در يك ديد كلي دين بطور عام و اسلام بطور خاص را عامل عقب ماندگي و عدم تحول در مشرق زمين بويژه ايران و خاورميانه مي دانند كه به منظور رسيدن به اهداف مطلوب نظام آپوئيستي بايد تمام مظاهر دين و حاكميت هاي مبتني بر دين از عرصه فردي و اجتماعي حذف گردد. چنانچه ذكر شد پژاك در خصوص مسائل مليت ، نژاد ، زن ، خانواده و ... معتقد به مباني معرفتي آپوئيسم است كه در فصل پيشين تبيين شده است و بطور كلي مي توان نتيجه گرفت كه مانيفست اين تفكر نفي دين و اخلاق در روابط فردي و اجتماعي ، نفي نظام خانواده و بي بندوباري جنسي ، نفي سنتها و آداب حسنه اجتماعي و پان كرديسم فاشيستي مي باشد.

 

اهداف و برنامه هاي پژاك:

1- انجام اقدامات فريبكارانه و عمليات رواني و پخش و رواج شايعات

 2- نفوذ تيم هاي كوچك به داخل كشوردر پوشش هاي مختلف

3- استفاده از مناطق بينابيني پايگاه ها و خط يگانها

4- تلاش براي برقراري ارتباط با كشورهاي خارجي و بين المللي كردن مساله كردها

5- تبليغات عليه مردم ترك و كردي جلوه دادن آزربايجان غربي (كردستان شرقي)

6- تلاش براي توده اي كردن مبارزات و رهبري و هدايت آن

7- ايجاد رعب و وحشت در ميان افراد هوادار و ترور مخالفان

8- تلاش براي جلب و جذب حمايتهاي مردمي و بهره برداري از آن در جهت ساختن كانونهاي اعتراض و ايجاد اغتشاش و غيره.

9- قوي كردن سيستم ارتباطي خود با مردم از طريق راديو، تلويزيون، انتشارات و نوشتن شعار و پخش اعلاميه و اينترنت.

10- سعي و تلاش براي برقراري ارتباط بيشتر با احزاب حاكم در عراق و جلب حمايت آمريكا

11-پيچيده كردن سيستم هاي تشكيلات داخلي و خارجي به نحوي كه سيستم هاي امنيتي نتوانند در آن رخنه و آسيب برسانند.

12- پرهيز از درگيري مستقيم با نيروهاي دولتي به منظور حفظ نيرو.

13 - تلاش براي ارتباط با ساير گروه هاي كردي مخالف

استراتژي پژاك:

1- بالابردن تعصبات كور كردي و تبليغات بر عليه آزربايجان

2- تلاش براي بين المللي كردن مسائل قومي كردها و فضاسازي بين المللي

3- مقايسه سه سوي  مرز ايران تركيه و عراق و القاي موفق الگوي شمال عراق.

4- راه اندازي و فعال كردن كميته زنان

5-اقدام مسلحانه از قبيل:درگيري مين گذاري و ترور در آزربايجان غربي

6- تشكيل هسته هاي مخفي جوانان و دانشجويان

7- اعزام كادرهاي سياسي و تشكيلاتي مجرب به داخل كشور و ...

8- اعلام آمادگي به دانشجويان كرد  زبان جهت استخدام به سازمان به عنوان كارمند ستادي بعد از فارغ التحصيلي

9- وعده پژاك به مخاطبين خود جهت بكارگيري با حقوق مكفي در منطقه شمال عراق

حاجي احمدي رئيس گروهك تروريستي پژاك در تيرماه سال 1386 در مصاحبه با هفته نامه ميديا و همچنين در گفتگو با صداي آمريكا در تاريخ 25 شهريور سال جاري استراتژي جديد اين گروهك را شكل گيري نظام كنفدرال بيان مي كند.

 اقدامات پژاك و فعاليت هاي هسته هاي تشكيلاتي آن:

پس از اعلام موجوديت پژاك حضور تيم هاي تشكيلاتي اين گروهك در مناطق مرزي ايران ، تركيه و عراق گسترش يافت. در تحريم انتخابات مجلس هفتم در زمستان 82 و درخواست از مردم براي عدم همكاري با بسيج ، جزء اولين اقدامات پژاك در منطقه محسوب مي شود. اين گروهك از خلاء نبود ساير احزاب ضد انقلاب كردي در منطقه نهايت استفاده را برده و با تجاربي كه در كار تشكيلاتي دارند در مدت كوتاه بيشترين حضور و فعاليت را در مناطق كردنشين داشته اند. يكي از مهمترين وظايف اين تيم ها ارتباط با قشر جوان تحصيلكرده ( دختر و  پسر) و بر انگيختن احساسات ناسيوناليستي در آنها بوده است كه از بين اين جوانان جذب شده بخشي به همراه تيم ها به عراق رفته و بخش ديگري به عنوان هسته تشكيلاتي وظيفه فعاليت در سطح منطقه را به عهده دارد كه به نمونه هايي از فعاليت اين هسته ها اشاره مي گردد:

1- گسترش شبكه هسته هاي تشكيلاتي و معرفي آنان به پژاك بصورت انحرافي( افراد واجد شرايط براي گذراندن آموزش هاي لازم فراخواني مي شوند. )

2- تبليغ براي جذب جوانان به اين گروه و معرفي آنان به شاخه نظامي پژاك( به عنوان گريلا)

3- شناسايي فرماندهان نظامي منطقه و تعقيب و مراقبت از آنان

4- شناسايي عوامل اطلاعاتي دولت و معرفي آنان به كادرهاي پژاك

5- تلاش براي نفوذ در نيروهاي مسلح ايران از طريق سربازان كرد.

6- شركت در جلسات درون گروهي پژاك و ارائه نظرات ، انتقادات و پيشنهادات.

7- جابجايي و نقل و انتقال كادرها در سطح منطقه

8- اطلاع از خانه هاي تيمي مورد استفاده كادرهاي پژاك در منطقه

9- تهيه فيلم و گزارش از ناآرامي ها و ارسال آن

10 – ارائه گزارش هفتگي يا ماهانه از وضعيت منطقه.