آن مولود شوم- بخش سوم

یازار : aydin

پس از جنگ خليج ، عمليات موسوم به «چكش تعادل» كه زير نظر ايالات متحده براي كردها انجام گرفت پاي  قدرتهاي غربي و سازمان ملل را به معادله با كردها كشانده و مسئله به يكباره بين المللي شد و شكل گيري دولت خودمختار و تازه تاسيس شده كردها در شمال عراق، كردهاي تركيه ،ايران، سوريه و عراق را وارد معركه كرد و بحث كردها به مرحله اي رسيد كه ديگر قابل چشم پوشي نبود، مگر به بهانه پذيرش خطر بي ثباتي  دائمي در خاورميانه . جامعه كرد ايران را به گروههاي سوران، كرمانج، گوران، اورامي، كلهر و لر تقسيم بندي مي كنند و معتقدند در ميان هر گروه منابع عشيره و خانوادگي مبنا قرار مي گيرد و از اينرو آنها عامل اصلي شكست و ضعف در مبارزات در اين بخش را عامل پراكندگي و تجزيه دروني و منافع فردي مي دانند.

پژاك و چگونگي اعلام موجوديت:

پس از دستگيري و زنداني شدن عبدالله اوجالان تغيير استراتژي در اين حزب روي داد و مبارزه سياسي بصورت مشروط جايگزين مشي مسلحانه شد و نام پ.ك.ك. (حزب كارگران كردستان) در فروردين 1380 به كادك (كنگره آشتي و دموكراسي كردستان) تغيير يافت و با خط دهي مستقيم آلمان و فرانسه عبدالله اوجالان به عنوان رهبر افتخاري تعيين ، اما هدايت گروه را شوراي رهبري عهده دار شدند كه به دليل اختلافات سليقه، عقيده و سياسي و وابستگي هركدام از آنها به يكي از سازمانهاي اطلاعاتي كشورهاي اروپايي و امريكا در شيوه مبارزه و هدايت نيز اختلاف بوجود آمد و تفرقه ايجاد شده موجب سردرگمي آنها در نوارهاي مرزي ايران ، تركيه و عراق گرديد كه بعضي از آنها تسليم ، برخي منفك از گروه و برخي هم به كشورهاي اروپايي فراري شدند.


ARDINI OXU

آن مولود شوم نگاهي به تاريخچه و پيدايش پ. ك. ك و پژاك بخش دوم

یازار : aydin

http://deniz.arzublog.com/uploads/deniz/images3.jpg

شيوه هاي عمل نوين پ.ك.ك 

تك روي و خودخواهي هاي حزب پ. ك. ك و شيوه هاي عمل تند و ناصحيح آن باعث گرديد حزب هاي كردي با سابقه فعاليت بيشتر با پ.ك.ك مقابله نمايند و اين امر موجب بيداري حزب و تجديد نظر در شيوه هاي عمل خود گرديد و جهت ايجاد جبهه واحد كردستان و ايجاد اتحاد با حزب هاي كردي با ديدگاهي باز به بررسي وضعيت پرداخت و به اين نتيجه رسيد كه به تنهايي نمي تواند كاري از پيش ببرد و در شيوه جديد خود اقدامات ذيل را به عنوان شيوه هاي نوين سرلوحه كاري خود قرار داد :

1) سرنگوني دولت در استرتژي نوين مورد هدف نيست بلكه متحول ساختن دولت است .

2) تشكيل جبهه مشترك با تمام احزاب مخالف با هر اعتقادي كه دارند .

3) قرار دادن امكانات در اختيار احزاب مبارز عليه دولت تركيه حتي حزب الله

4) ارسال نامه به سران احزاب كردي در كشور هاي مختلف و دعوت به ديدار و گفتگو

5) تغيير شعار از كردستان متحد آزاد و مستقل به اتحاد آزاد و محوري دموكراتيك يعني تبديل جنگ به آشتي

6) تغيير نام ARGK(شاخه نظامي ) و ARNK(شاخه سياسي ) كه براي سرنگون ساختن دولت تركيه تشكيل يافته بودند به ( نيروي مدافع خلق ) كه جهت پيشبرد صلح وچاره يابي تشكيل يافته است .

لازم به ذكر است عثمان اوجالان كه نسبت به برادرش عبدالله اوجالان فردي واقع بين و زرنگ تري است تندروي هاي برادرش را موفقيت آميز نمي دانست و به همين علت سياست سازش و نرمش را بدست گرفته تا نظر سازمانهاي بين المللي را نسبت به حزب تغيير دهد و پ.ك.ك را از ليست سازمانهاي تروريستي خارج نمايد و استراتژي نوين حزب مبني بر تغيير حكومت تركيه و طرفداري از كردستان دموكراتيك زير نظر دولت تركيه و پرهيز از تلاش براي ايجاد دولتي مستقل و جدا و تلاش براي دموكراسي و اتحاد آزاد را سرلوحه كاري خود قرار داده است .


ARDINI OXU

آن مولود شوم نگاهي به تاريخچه و پيدايش پ. ك. ك و پژاك(1)

یازار : aydin

بخش اول شامل :

مقدمه

شكل گيري پ. ك. ك در تركيه

آشنايي با آپو و آپوئيسم

شيوه هاي عمل پ. ك . ك در ابتدا

بخش دوم شامل :

شيوه هاي عمل نوين پ. ك .ك

سياست ها و تدابير تركيه

كشورهاي حامي و تغذيه كننده پ . ك . ك

دستگيري اوجالان

بخش سوم :

آشنايي با گروهك تروريستي پژاك

پژاك و چگونگي اعلام موجوديت

مصوبات كنگره اول پژاك

ايدئولوژي پژاك

اهداف و برنامه هاي پژاك

استراتژي پژاك

اقدامات پژاك و هسته هاي تشكيلاتي

 

مقدمه:

نيروهاي امپرياليست و در راس آن انگليس بدرستي ميدانستند كه تركيه بزرگ و قدرتمند اجازه عرض اندام به غرب را نخواهد داد . سال هاي جنگ دنياي غرب ( فرنگي ها ) با ترك هاي سلجوقي كه به جنگ هاي صليبي مشهور شد اين تفكر را در دنياي مسيحي نهادينه كرد كه بايستي ترك ها را از صحنه سياست دنيا حذف نمود . جنگ جهانگير اول زمينه و بهانه چنين آرزويي را محقق ساخت و به تجزيه دولت عثماني يعني بزرگترين امپراطوري جهان منتهي شد . قرارداد سور متضمن جدايي بالكان ، آدليا (قسمتي از ايتاليا)، كشورهاي شمال آفريقا ، شبه جزيره حجاز ، عراق و سوريه از تركيه شد . در اين معاهده استعماري كشوري كردي نيز پيش بيني شده بود . اما با ظهور آتا ترك و شروع جنگ بزرگ ميهني وطن پرستان ترك با شش كشور دنيا كه كشورهاي غالب جنگ و متحدين آنها بودند درگير و در نهايت آنادولي و تراكيا از لوث اشغالگران پاك و كشور نوين تركيه متولد شد . بدين ترتيب معاهده سور(sevr) ملغا و معاهده لوزان به دشمنان ملت ترك تحميل شد . در شرايط جديد آرزوي دولت كردي برباد رفت .  قيام عشاير كرد علوي در سال 1920 براي محقق ساختن چنين دولتي بود(غائله درسيم) .بعد از امپراطوري عثماني يعني از شروع جنگ جهاني اول غرب به منظور تثبيت سياست تجزيه طلبانه در خاورميانه مسئله جدايي طلبي اكراد را ترويج داد و احزاب و گروههاي متعدد كردي با گرايش و انديشه هاي خاصي شكل گرفتند و تركيه با موقعيت خاص استراتژي و در محدوده جغرافيايي خاورميانه براي ناتو اهميت خاصي داشت . لذا شوروي نيز براي آسيب پذير كردن خط مقدم ناتو ، جمعيت شرق و جنوب شرق تركيه را تحت عنوان نهضت هاي رهايي بخش سامان داد كه البتهمحروميتهاي فرهنگي و فقر اقتصادي نيز موجب گرايش گروههاي كردي به سوي مكتب ماركسيسم شد كه تمامي معضلات خود را ناشي از ترك ها مي دانستند . كردهاي معارض كه غالبا چپ گرا بوده و با حمايت شوروي سازماندهي مي شدند در جنگ سرد به عنوان اهرم فشار به نفع شوروي فعاليت مي كردند. 

شكل گيري پ.ك.ك در تركيه

تعدد ريشه هاي نارضايتي داخلي و خارجي در تركيه خصوصا كردستان تركيه موجب پيدايش گروههاي متعدد شبه نظامي و چريكي در اين منطقه شده بود كه بدون ترديد حزب كارگزاران كردستان (پ. ك. ك ) بعنوان افراطي ترين و موفق ترين جنبش كردي در دهه هاي اخير مبارزات كردستان تركيه ظاهر شده است .

در سال1970 تفكرات افراطي و انديشه هاي عبدالله اوجالان معروف به « آپو » به معني عمو شكل مي گيرد . آپو در دانشگاههاي تركيه بعنوان دانشجوي علوم سياسي به بحث و بررسي درباره اوضاع كردستان تركيه مي پردازد و با تلاش و رهبري وي گروه دانشجويي و شاخه جوانان انقلابي احزاب در تركيه شكل مي گيرد و نفرات آن گروه را اكثرا كرد زبان و بعضا ترك زبان و روشنفكران و دانشگاهيان تشكيل مي داد كه « حقي كارا» و « عبدالله اوجالان » هسته اصلي و مركزي آن گروه بودند . اين افراد جلسه اي در آنكارا تشكيل مي دادند كه به تجمع و گردهمايي « ديكمان » مشهور شد و به دو توافق دست يافت :


ARDINI OXU